Förebyggande och hälsofrämjande arbete i enlighet med Skollagen
2848
page-template-default,page,page-id-2848,wp-custom-logo,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,qode_grid_1200,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-motus,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-583
Anna Nygren

Förebyggande och hälsofrämjande arbete i enlighet med Skollagen

Glasäpplet kl 12.30-13.30

 I elevhälsans uppdrag framgår att de ska stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. Arbetet ska enligt skollagen främst vara förebyggande och hälsofrämjande och det ska bedrivas på både individ- grupp- och organisationsnivå. Det är av stor betydelse för elevernas utbildning att elevhälsans arbete görs utifrån en kartläggning av elevernas behov,  planerar insatser och åtgärder utifrån identifierade behoven relaterat till forskning och beprövad erfarenhet. Insatser och åtgärder som sätts in följs upp och utvärdering och analys görs av skolan samtliga professioner.

Anna Nygren går under denna work-shop igenom hur detta kan genomföras i praktiken och hur man hittar vägar för samarbete med pedagoger. Här får man även tips på verktyg och material att använda i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. 

Av stor betydelse för elevernas utbildning är också att elevhälsans arbete innehåller kartläggning av elevernas behov, planering av insatser utifrån behoven relaterat till forskning och beprövad erfarenhet, genomförande av insatser samt uppföljning. Detta kan exempelvis ske som en integrerad del i skolans övergripande systematiska kvalitetsarbete

Efter föreläsningen finns möjlighet till samtal om specifika frågor i mingelformat.


”Sveriges största konvent för skola, hälsa & pedagogik”

Vi ses den 3 december

Translate »