Om oss
658
page-template-default,page,page-id-658,wp-custom-logo,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,qode_grid_1200,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-motus,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-6.13.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-template-full-width,elementor-kit-583,elementor-page elementor-page-658

 

 

 

 

Martin Lossman

är en av initiativtagarna till stiftelsen Motus Vitae Foundation. Martin Lossman är lärare i idrott & hälsa samt ledarskap och han har arbetat med barn och ungdomar i alla åldrar från förskola till gymnasiet. Martin startade, som första skola i Sverige, pulsträning, brainbreaks och aktiva klassrum på sin gymnasieskola. Idag föreläser han i hela Sverige, och även utomlands ibland, om den senaste forskningen, risker med stillasittande, effekter av att stå upp, pulsträning, aktiva klassrum, hälsofrämjande skolutveckling, psykisk ohälsa, stress och digital stress.

 

Martin är alltid uppdaterad och påläst för att ge er det senaste inom området. Föreläsningarna präglas av aktiv atmosfär och hög delaktighet från deltagarna och konkreta lösningar. Sedan några år tillbaka skriver även Martin text till e-learningplattformar för pedagoger och elever och i augusti 2020 kom boken ”Värsta bästa hälsan” där Martin är en av medförfattarna.

 

 

 
 
 

 

 

 

Anna Nygren

är livsstilspedagog med lång erfarenhet av att jobba mer elevers livsstilsfrågor. Anna har en bakgrund som lärare i både grund- och gymnasieskolan samt inom specialpedagogik och elevhälsa. Efter vidareutbildning inom sömn, stress, hjärna och beteende samt psykiatri har hon sedan 2010 rest landet runt för att utbilda och föreläsa för både skolpersonal, elever och föräldrar. Annas föreläsningar är fria från pekpinnar och här finns hänvisningar till den senaste forskningen samt en hög igenkänningsfaktor varvat med konkreta tips och verktyg.

 

Anna har tagit fram flera pedagogiska livsstilsmaterial för barn från förskolan till gymnasiet. Hon är också författare till böckerna Så funkar det! – sömn, stress och lite annat samt Hjärnskolan – inlärning, fokus, minne och motivation som hon skrivit tillsammans med Åke Pålshammar.

Annas specialområden är sömn, stress, skärmanvändning, hjärnan utifrån ett livsstils- och inlärningsperspektiv.

 

Moris Lahdo

är en av initiativtagarna och medgrundare till stiftelsen Motus Vitae Foundation tillsammans med Martin Lossman. Han har även tagit fram en ledande e-learningsplattform med fokus på hälsa och skola som används av flera skolor och kommuner.

Moris jobbar även med ett IT-mjukvaruföretag kring  ”performance measurements”, pulsträning med fokus på global hälsa. Med personlig engagemang har Moris alltid stöttat de olika konvent som genomförts där puls i skolan, aktiva klassrum och ökad hälsa legat i fokus.

 

Han är uppvuxen med sport och idrottande som sedan övergick i en internationell elitkarriär inom kampsport har bidragit till en stor förståelse för hur idrott och rörelse kan förebygga utanförskap och skapa trygga individer som bidrar till samhället i stort. Moris är även verksam i en av Stockholms största fotbollsföreningar i sin hemkommun Tyresö som styrelseledamot för Hanvikens SK.

 

 

Anna Adelman

Anna har utbildat och licensierat instruktörer i utomhusträning sedan 2011. Hon har utvecklat ett flertal träningsformer för olika målgrupper och åldrar. All träning har naturen som lokal och de enda redskapen är de som finns i skog och mark samt de andra deltagarna. Hon jobbar även dagligen som gruppinstruktör och PT.

Anna har en aktiv bakgrund inom många olika idrotter både som ledare och aktiv. Hennes vision är att få människor att hitta glädjen i träning och rörelse. Hon har själv fyra barn som är födda mellan år 2005-2016.

Annas specialområden är träning med naturen och individen som redskap och kraft, inklusive ett positivt och pedagogiskt ledarskap för att hitta glädjen i träningen.

 

Anna Hedenskog

är utbildad barnsjuksköterska och har mångårig erfarenhet av att arbeta som skolsköterska och utvecklingssjuksköterska inom området elevhälsan. Efter flera års arbete inom både grundskolan och gymnasiet brinner hon för barns och ungdomars hälsa och hur elevhälsan kan arbeta hälsofrämjande och förebyggande i skolan.

 

Anna har varit ansvarig för att ta fram livsstilsmaterial för Ung Livsstil sedan 2016, däribland Hälsofrämjande Basprogram, Pubertetsmaterial samt Systematiskt kvalitetsarbete för hälsa och lärande. Hon utbildar elevhälsopersonal i det praktiska användandet av livsstilsmaterialen.

 

Eva Krantz

är förskollärare i botten och hon har haft olika uppdrag under åren i förskolan- och skolans värld. Skolledare, projektledare, utvecklingsledare och idrottssamordnare är några av uppdragen.

Eva handleder, föreläser och utbildar skolor i ”hur skapar vi 60 minuter fysisk aktivitet under hela skoldagen?”.

 

Hon har arbetat med alla åldrar, från förskola till gymnasiet, där rörelserikedom och rörelseglädje alltid varit ett viktigt inslag i de grupper hon arbetat med. Genom åren har det blivit ett hundratals olika idrottsprojekt där föreningslivet har haft en central roll. På senare år har det varit fokus på hälsofrämjande skolutveckling där Eva har drivit ett flertal olika rörelseprojekt

 

 

 

 

Peter Büchner Hede

är utbildad lärare och ledare. Han arbetar som ledare för en SFO (School Leisure Scheme) vid Lynge-skolan i Allerød kommun, Danmark.

Peter har arbetat med barn och rörelsekultur sedan 2009, då han var den första i Danmark som blev ledare för en certifierad sport-SFO. Som ledare har Peter hjälpt till att sätta rörelse i ett pedagogiskt sammanhang på kartan över Danmark. Parallellt har Peter därmed haft många läraruppgifter för lärare inom pedagogisk sport. År 2014 publicerade han boken Pedagogisk sport – lärande och rörelse i skolan och fritiden. Boken ingår som en del av den grundläggande läroplanen vid ett antal danska utbildningsinstitutioner.

Som ledare har Peter utvecklat Puls Program – ett koncept som målmedvetet fokuserar på högintensiv träning och aktiva klassrum för skolbarn i Danmark. Konceptet är starkt inspirerat av Naperville Central High School (Paul Zientarski et al.).

Peter har också arbetat nära Martin Lossman, bl.a. om konsultuppdrag i Svalöv kommun samt föreläsningar på Teamkoncepts årliga konferenser.

Peter är själv och har alltid varit en aktiv idrottsman, där löpning, fotboll och tennis spelar en stor roll.

Mie Nygren

är Motus projekt- och produktionsledare. Hon hjälper oss med ansökningar, genomförande, uppföljning och rapportering. Mie är utbildad kommunikatör och hon har många års erfarenhet som projektledare inom marknadskommunikation samt av textbearbetning, formgivning och originalproduktion. Mie är även kursansvarig på Berghs School of Communication.

Cecilia Walton

är utbildad kock och kostrådgivare. Hon arbetar med att förbättra den fysiska och psykiska hälsan genom maten och måltiden hos barn, ungdomar och vuxna. Cecilia arbetar utifrån ett inspirerande positivt perspektiv. Genom teammatlagning, interaktiva föreläsningar, workshops och matlagningskurser live och online höjs medvetandet och kunskaperna. Fokusområden är barn och ungdomar samt vuxna som arbetar inom idrottsrörelsen, skolor och förskolor. Stor del ligger på trivsel och integration kring måltiden. Vi skapar goda matvanor, bygger och förvaltar relationer med familj, vänner och kollegor.

Cecilia har även uppdrag för företag, offentlig måltid och tusentals ungdomar och ledare inom idrottsrörelsen

 

 

 

 

 

 

 

KONFERENS

Donationer & bidrag

Bankgiro 5513-2278 (Danske Bank)

Swish 123 531 2087

Lächelndes Mädchen in der Schule steht vor einer Tafel mit Muskeln aus Kreide

Kontakt

Mail: info@motusvitae.se

Tel: +46707708516

© Copyright Motus Vitae Foundation.

Stiftelsen är fristående, partipolitiskt och religiöst obunden. Stiftelsen är icke vinstdrivande.

Stiftelsen står för konkreta lösningar utifrån beprövad erfarenhet och forskning.

Translate »