Innehåll (2-4 tim)
· Vad säger den senaste forskningen om elevernas hälsa?
· Vilka krav ställs på modernt EHT-arbete.
· Vad säger Skolinspektionen, Skolverket, Slutbetänkandet?
· Svenska Läkaresällskapets riktlinjer i skolan
· Vad behöver eleverna för att må bra och nå målen?
· Vad ska ingå i det systematiska kvalitetsarbetet?
· Konkreta lösningar hur skolor kan arbeta med integrerat hälsoarbete
· Hälsa och skolprestationen
· Pedagogernas arbetsmiljö
· Samarbete pedagoger och EHT
· Hälsa i skolan i ett längre perspektiv?
Genom skolans systematiska förebyggande och hälsofrämjande arbete (SFH) stöttas eleverna på sin väg mot målen. Våra experter på Motus Vitae Foundation har lång erfarenhet av att hjälpa skolor med att starta, utveckla och få kontinuitet i detta arbete.
Tyvärr är det inte en verklighet trots att det är skolans skyldighet enligt Skollagen. I Utbildningsdepartementets slutbetänkande från februari 2021 framgår att de brister i det systematiska förebyggande och hälsofrämjande som noterades redan 2015 av Skolinspektionen kvarstår.
Läkarsällskapets arbetsgrupp ”Kraftsamling för ungas psykiska hälsa” har sammanställt ett antal åtgärdsförslag för att minska den psykiska ohälsan hos barn och unga där skolan lyfts fram som den mest relevanta arenan för att genomföra dessa.
De föreslår följande åtgärder:
1. Regelbunden strukturerad fysisk aktivitet i anslutning till skoltiden.
2. Balans mellan tid ägnad åt digitala medier och hälsofrämjande aktiviteter.
3. ”Livskunskapsprogram” som stärker självkänsla, stresshantering och skapar positiva förändringar.
4. Anpassa kunskaps- och betygskrav till ungas utveckling och förutsättningar.5. Tidig upptäckt och stöd till unga med ökad risk för sämre psykisk hälsa.
Att införa och utveckla det lagstadgade förebyggande och hälsofrämjande arbetet på skolor är något som våra experter på Motus Vitae Foundation har lång och gedigen erfarenhet av. I anslutning till föreläsningen får ni ta del av hur vi kan hjälpa er vidare och ni får även e-learningmaterial som fördjupning